Само при добро взаимодействие между детска градина, начални
учители и родители може да се постигне по-лесен преход на децата от
подготвителна група към първи клас и да се осъществи така необходимата
приемственост между детска градина и училище. Това обобщиха участниците в
организираната от Регионален инспекторат по образованието в Смолян дискусия,
която се проведе на 15 ноември. В нея се включиха главни и старши учители и
директори на детски градини, директори на основни училища и начални учители,
експерти от РИО-Смолян, началникът на инспектората Иван Муцевски и главните експерти
от МОН Рени Рангелова и Ваня Трайкова.
В няколко презентации бяха представени добри практики за
работата с децата, интерактивните методи, които прилага детската градина при
подготовката за училище, създаването в училищата на благоприятна среда, където
детето без сериозни сътресения да приеме новата си роля на ученик. За
по-бързото адаптиране на детето към училище спомагат и реализираните от някои
учебни заведения летни занимания, при които в рамките на една седмица бъдещите
първокласници се запознават с учителя, класната стая и самото училище.
Направено от началните учители проучване в региона показва, че постъпилите сега
първокласници имат добра готовност за училище, сериозни трудности срещат тези,
които не са посещавали подготвителна група или често са отсъствали. Откроиха се
и някои проблеми, сред които най-сериозният е необходимостта от уеднаквяване на
критериите за диагностика на готовността за училище. Нужни са и специални
занимания за общуването, за да се преодолее агресията сред децата. Специализираната
работа с родителите е другият съществен момент, за да се намерят решения както
спрямо завишената взискателност към детската градина и училището, така спрямо
неглижирането. Участниците в дискусията се обединиха около идеята, че детето
трябва да е в центъра на педагогическото взаимодействие, а приемствеността
между детска градина и училище трябва да се осъществява, както по посока на
учебното съдържание, така и в методите на работа, в организацията на
образователната среда, в методите на ограмотяване, съобразени с възрастовите
възможности на децата.
По-честите съвместни работни срещи, дискутиране на конкретни
казуси, посещения и непрекъсната комуникация между детски и начални учители ще
спомогнат за осъществяването на плавен преход от предучилищно към начално
образование.
„В този смисъл проведената дискусия беше изключително
полезна, защото ни помогна да погледнем напред в бъдещето, да работим заедно,
на базата на практически опит, не да теоретизираме, а да търсим конкретни
методически решения”, обобщи главният експерт от МОН Рени Рангелова. Тя
коментира още, че след проведените работни срещи си е дала отговор на въпроса:
защо учениците в област Смолян постигат най-добрите резултати на национално
външно оценяване. „Създаването на интегрирана образователна общност е ключът
към успеха, а зад добрите резултати в Смолян стои сериозният труд на ученици, учители,
директори, експерти”, каза Рени Рангелова. Като държавен експерт, отговарящ за
началното образование, тя проведе работна среща с начални учители, на която
беше обсъден проектът за нови учебни програми в начален етап. Целта на новите
програми е да се осъвремени учебното съдържание, да се оптимизира обема и изучаваният
материал да бъде по-достъпен за учениците. Срещата се проведе на 14 ноември в
ОУ „Иван Вазов”, а преди началото й пред участниците учителката Илиана Ценова
представи интерактивен урок по математика. Четвъртокласниците демонстрираха
знания, работа с таблети, усвояване на нов урок.
По същото време в ОДЗ „Родопчанче” учители и директори на
детски градини от областта коментираха актуални проблеми на предучилищното
възпитание и подготовката на 5 и 6-годишните деца с главния експерт от МОН Ваня
Трайкова. Очертаните и при тази среща проблеми са свързани с нуждата от единни
критерии за диагностика на децата от подготвителните групи, подобряване на
материално-техническата база и включване на детските градини в националните
програми по ИКТ и в големи проекти, по които бенефициент е МОН.
Проектът за нови учебни програми по география и икономика дискутираха
и учителите по география на работна среща с Христина Маркова – главен експерт
на МОН. Срещата се състоя на 14 ноември, а на 15 ноември Христина Маркова
представи възможностите да подобряване на резултатите на зрелостниците на ДЗИ
по география и икономика пред директори, помощник-директори и главни учители от
СОУ и професионални гимназии от областта.
Участниците в работните срещи и дискусии бяха поздравени от
областния управител инж. Димитър Кръстанов. Инж. Кръстанов представи
възможността да се ползват новите финансови инструменти на ЕС, които ще
действат през следващия програмен период 2014-2020 година и идеята област
Смолян да се превърне в пилотен модел по инструмента „Водено от общността
местно развитие”.
На финала учители, директори и експерти получиха един
истински подарък от талантливите деца от Народно читалище „Христо Ботев” -
Смолян. Младите гайдари, певци и танцьори поднесоха кратка, но вълнуваща
музикална програма.
Преминаването от детската градина към училище е голям стрес за детето, дори да е ентусиазирано. Има нови другарчета, разделя със старите си приятели и трябва отново да се приобщава. при това го чакат куп задачки и край на игрите. За това според мен е хубаво да има някаква приемственост между детската градина и училището както има от яслите към детската градина. Предучилищното възпитание е добра идея, но да е само 1 година преди стартиране на училище, а не цели 3. Това травмира допълнително детето.
ОтговорИзтриване