Вестник на Община Доспат

slider

Recent

Total Pageviews

Search This Blog

Blog Archive

Popular Posts

Popular Posts

Education

Sports

Business

Pictures

Movies

Recent Videos

  • Latest News

    News

    Fashion

    Travel

    Navigation

    Кметът на община Доспат: Общината е в бедствено финансово положение

    Интервю на кмета на община Доспат за портала на българските общини: Кмета.Бг


    Закриваме гимназията "Васил Левски", защото е натрупала много задължения, каза Елин Радев

    Елин Асенов Радев е роден на 4 май 1968 г. в Доспат, на 47 години, женен с двама синове. Основното си образование е завършил в СОУ „Д.Благоев” – гр.Доспат, а средното в ТМТ „Крум Велков” гр. Пазарджик. Висшето си образование завършва в Технически университет – Пловдив, специалност „Организация и управление на машиностроителното производство”, машинен инженер. Във времето след това той работи като мениджър. Два мандата е общински съветник в Доспат.
    Г-н Радев, с едно решение на ОбС правите солидна реорганизация в образованието на местно ниво, в какво се състои тя на практика?
    Закриваме гимназията "Васил Левски", защото е натрупала много задължения - около 160-170 000 лв., поради малък брой ученици и недобро управление. Учениците от гимназията отиват в СОУ "Димитър Благоев". Следващата стъпка, която сме предприели, е преобразуване на началното училище "Вергил Ваклинов" и СОУ "Димитър Благоев". Образува се едно училище от 1 до 12 клас в СОУ "Димитър Благоев". Всичко това е одобрено от Общинския съвет. Подготвяме документацията да я подадем пред РИО на МОН в Смолян.
    Интересно е, че всички съветници са го одобрили, как успяхте да защитите тази тежка реформа? 
    Защото виждат резултатите какви са и се убедиха, че това, което се предлага, е в правилната посока. Така или иначе трябва да имаме училище от 1 до 12-ти клас съгласно новия закон, който прие Министерството на образованието. При тази оптимизация община Доспат ще получи около 500 000 лева. От тях около 200 000 лв. ще отидат за покриване на стари задължения и заплати на учителите от ПГ "Васил Левски". А с останалата сума ще модернизираме кабинети, ще направим учебната база по-модерна - да отговаря на съвременните изисквания.
    С учителите какво става?
    Учителите от гимназията ще бъдат преназначени, а от началното училище съгласно Кодекса на труда си запазват правата и пак ще са си учители в началния курс към СОУ-то, към което ще се присъединят. Петима учители от гимназията не са защитени от закона, но сме разговаряли с директора на СОУ-то и имаме уверението, че те ще бъдат на работа, тъй като децата учат по специалности - готвачи, сервитьори, хотелиери, ресторантьори и др., за които са им нужни учители със съответните специалности, а в "Димитър Благоев" няма такива. Така че част от тях ще се пренасочат към новото училище. Според мен в най-лошия случай 2-3-ма ще останат безработни, не повече.
    Преобразуването само с цел икономия на средства ли се прави?
    Не само. Гимназията фактически е фалирала. С тези задължения не може да продължи да съществува. А със средствата, които очакваме да дойдат по програмата за оптимизация, ще могат да се изчистят тези задължения. Има и дългове към фирми доставчици - вода, ток и др. А със средствата, които ще дойдат от "Вергил Ваклинов", смятаме да направим самата база, да закупим компютри, пожароизвестителна система, да подобрим условията. Значително ще спаднат и разходите. Гледал съм в предишните години - всеки месец гимназията е трупала 10-12 000 лева загуба. Част от този недостиг е бил покриван от общината, но общината в момента е с 8,5 млн. лв. задължения. Не може повече да покрива тези загуби.
    А в една сграда ли ще бъдат всички ученици?
    Тенденцията е всички да учат в СОУ-то. Вероятно първата година децата от 1-ви до 4-ти клас ще останат в сегашната сграда, докато преустроим обособена част за тях в СОУ-то. Има такава възможност, въпросът е дали ще съумеем да се справим до началото на следващата учебна година. Целта ни да са всички в една сграда е не само да се икономисат разходи от издръжка, а и защото до СОУ-то е новата спортна зала със спортни площадки. Тя е за над 5 млн. лв. Базата е прекрасна и ще даде възможност децата да се развиват в няколко вида спорт. Смятаме да отворим и стола, който се намира на 50 метра от училището, тъй като сега гледам, че учениците от малкия курс ходят в ресторант да обядват, тъй като родителите са на работа, а стол няма. Мисля, че така за всички ще е добре - за ученици, учители, родители. И финансово ще са по-добре обезпечени, и откъм условия за спорт и обучение.
    А с каква цел искате да обособите базата за по-малките?
    Те са с по-къси учебни часове. Ще направим така, че да не се засичат с големите ученици. Това са притесненията на родителите, но в България 90% от училищата са с ученици от 1 до 12 клас и са в една сграда. Всичко смятам, че е ясно вече и няма хора, които да са против това, което правим, защото е в интерес на децата, родителите и учителите. Още повече, че учителите в гимназията вече 7-8 не са получавали заплати. Мисля, че даже има някои учители с една година закъснение на заплатите. Те са на делегиран бюджет. Общината им го превежда, но как са управлявани средствата, е друг въпрос. Получавали са и субсидии от общината, но такава възможност вече нямаме, защото изскочиха внезапно големи задължения. Получихме писма за доброволно изпълнение на плащания за 5,5 млн. лева. Следват и запори.
    От коя фирма?
    От "Агромах" - за асфалтиране на улици. 5,5 млн. лв. дължим на тази фирма. Имаме и още около 2 млн. лв. на други фирми. Дължим за банков кредит около 1,2 млн. лв. Годишният ни бюджет е 5,5 млн., а задълженията ни са над 8,5 млн. лв. Днес получих покана от "Агромах" в 14-дневен срок да извършим плащанията, след което ще последва запор. Други запори още нямаме, но като видят, че един е тръгнал да запорира, и другите ще го направят. Местните приходи са около 500-600 000 лева, но те не могат да стигнат за текущите разходи.
    Имате ли обяснение за тази задлъжнялост към "Агромах"?
    Фактури за около 4,5 млн. лева са издадени в периода от 18 септември до 2 ноември. На 1-ви ноември беше балотажът. На втори вече съм избран за кмет, но клетвата не се е състояла. Разписани са 4,5 млн. лв. само към "Агромах", докато съм в служебен отпуск като дотогавашен председател на Общинския съвет и кандидат за кмет. Има подписани фактури и на други фирми - общо за около 6 млн. лв. в периода от началото на предизборната кампания до встъпването ми в длъжност. Фактически общината е фалирала.
    Как се получи това, при положение че община Доспат до неотдавна стоеше относително добре финансово спрямо другите общини в област Смолян? 
    Да, до предпоследната година община Доспат стоеше много добре финансово. Но каквото се е случило, е станало през последната година, още по-конкретно - последните 40-50 дена от мандата. Тогава са натрупани задълженията.
    Тези задължения сега водят ли се доказани?
    Да, за съжаление. Има фактури, протоколи, разходите са признати от предишното ръководство. Ако не бяха разписани, щяхме да обжалваме, да предприемем съответните мерки, защото виждам, че има много зле свършена работа. Навсякъде, където са асфалтирали, има проблеми. Сега правим снимки, замервания и ще им пращаме писма да дойдат да си отстранят нередностите. Но смятам, че интересът на общината не е защитен. В общи линии финансовото положение на общината е бедствено. Не сме плащали на фирмите, които зареждат детските градини, с 5-6 месеца назад. Към 200 000 лв. задължения имаме към тях. 25 000 лв. на месец ни е вноската за кредита. Аз не виждам как кредиторите могат да си вземат парите.
    Предприели ли сте мерки за ограничаване на разходите?
    Контролираме горивата, джипиеси сме сложили на колите. Отрязали сме множество разходи, които са правени.По 100 000 лв. на година са плащани по граждански договори. Закрихме звеното за общинска собственост и гори. Съкратили сме над 40 човека от това звено и от администрацията. Където и да проверим, намираме нередности и променяме. Стегнахме си приходното звено. Данъци не са търсени с 10-тина години назад. Голяма част отидоха по давност. Заведохме дела. За последния месец сме събрали около 300 000 лева.
    Направихте ли финансова ревизия при встъпването си в длъжност?
    Имаме решение на Общинския съвет, с което ме задължават като кмет да поискам от Сметната палата да направят ревизия. От там ми отговориха, че няма да я направят, тъй като трябва конкретно да опиша какви са нарушенията. А ние разчитахме на тази проверка да покаже какви са нарушенията - има ли, няма ли, кой е виновен и който е виновен, да си понесе отговорността.
    Share
    Banner

    Новини от Доспат и региона

    Post A Comment:

    3 comments:

    1. Гн Радев защо не разкриете че село чавдар във вашата об6тина е със 11 деца училището и със 7 даскала и един преслужник.До преди години бяха 4 преслужника.Каква вие печалбата от това училище.Може да ги кара едно микробусче в село барутин които е на 4 километра,там има много голямо училище.ще плащате само на шофьора една заплата,а не седем даскалски заплати,Или деректора и кмета са ваши хора.За това БГ потъва все повече.От такива връзкари като вас.

      ОтговорИзтриване
    2. Г-н Радев Вие и предшественика сте за затвор не за кмет
      Вашия бизнес със дървения материал процъфтява баирите изчезвт
      Не Ви ли срам
      Не се ли наядохте

      ОтговорИзтриване